BRF Docenten

BRF Docenten i Huddinge har 164 lägenheter och 60 parkeringsplatser. Nu har dom dessutom 11 laddplatser installerade, både i garaget och utomhus.

BRF Docentens laddplatser

Antalet laddplatser                                  11 st
Kostnad per laddplats                             20 000 kr *
Tidsåtgång idé till slutprodukt               1 år

*Föreningen sökte inte stöd från Klimatklivet

Styrelsen berättar

Totalt kan 11 bilar ladda samtidigt hos BRF Docenten i Snättringe i Huddinge. Samtliga laddare är trefas, 16 A, och det är egen kabel som gäller för den som vill ladda.

Hur väcktes frågan om laddstationer?

Förslaget kom som en motion till styrelsen, från en av de boende i föreningen. Inspirationen var en bostadsrättsförening i Solna som gjort samma sak.

Hur lång tid har hela processen tagit från idé till färdig laddplats?

Från motion till parkering tog det ungefär ett år men själva installationen var gjord på bara ett par veckor. Den underlättades av att allt var förberett.

Hur gick ni till väga, från idé till slutprodukt?

Efter att styrelsen mottagit motionen och rekommenderat att gå vidare med förslaget började vi leta finansiering. Vi hittade utrymme i budgeten och hörde sedan av oss till elnätsägaren för beställning av installationen. Vi fick hjälp av deras underleverantör som var proffsiga och gjorde ett mycket bra jobb.

Överlag gick allt bra men vi hade smärre logistikproblem, installationerna krävde nämligen att det inte stod någon bil på parkeringsplatsen där laddstationen skulle installeras.

Var det några som behövde övertygas mer? Vilka argument använde ni då?

Nej, det var inga protester.

Hur stora blev kostnaderna?

I slutändan landade vi på cirka 20 000 kronor per laddplats. Installation, dragning av el och själva laddboxen inkluderat. Tyvärr fick vi reda på möjligheten att söka Klimatklivet försent för att få stöd därifrån.

Hur fördelar ni kostnaderna för laddstationer och för elen?

I systemet ingår en kontrollpanel som skickar uppgifter om start- och stopptid för laddningen samt antal kWh som använts vid laddningstillfället till elnätsbolaget. Av dem får vi tillbaka ett Excel-ark med information om laddningarna och elpriset. Bostadsrättsföreningen köper elen av elhandelsbolaget och säljer vidare till de som laddat. Det hela är otroligt smidigt och vi lägger 20 minuter varje halvår på administrationen, 10 minuter för att minnas hur vi gjorde förra gången och 10 minuter på själva görandet.

Vi har också kommit överens med förvaltaren av garaget om att meddela när någon hyr en plats och använder en tillhörande laddstation. Då höjs den fasta parkeringsavgiften med 50 kr per månad för den som hyr.

Hur har laddarna använts hittills?

Bara 2 av 9 används för tillfället. En av de som laddar kör taxi och den andra är en firmabil. Förhoppningen är naturligtvis att användningen ska öka, det känns också mycket troligt. Besöksparkeringen med två ladduttag används en hel del av hantverkare bland andra.

Finns det något ni skulle gjort annorlunda såhär i efterhand?

Med facit i hand så tycker vi inte det. Det har fungerat bra nog och vi får hem vår investering. Vi skulle inte vilja ha jobbet ogjort.

Tips till andra bostadsrättsföreningar som funderar på att göra samma sak?

    1. Det är viktigt att tänka på att de som vill ladda ska ges den möjligheten. Vi har löst detta genom att låta boende kontakta sina garagegrannar och komma överens med dem om platsbyte för att få en plats med laddare. Om vi ska styra vem som får parkera var så blir det lätt byråkratiskt. Det är garageförvaltaren som tilldelar parkerings-platserna. De vet inte hur det ser ut i garaget men med vår modell kan de dela ut parkeringarna i vanlig ordning utan att behöva känna till var laddplatser finns.
    1. Förbered för fler laddstationer. Gör ordentliga grundinvesteringar i hög säkringskapacitet och övrig utrustning som behövs direkt. Annars kan det bli dyrt när fler laddplatser ska installeras.
    1. Se till så att fastigheten har kapacitet att ge den effekt som billaddningen behöver. Våra fastigheter är byggda på 80-talet och det finns mycket utrymme för utökad last, men så är inte alltid fallet. Det kan bli dyrt om el måste dras in från utanför fastigheten.

Hur komplicerad har ni upplevt processen på en skala mellan 1-10 (1 är i stort sett helt friktionsfritt, 10 väldigt krångligt)?

Trea. Det var inte särskilt krångligt.

Vill du läsa mer om laddplatser?

Vi har en hel sida med detaljerad information om vad ni bör tänka på om ni vill installera laddplatser.